Lcd ekran dediğimiz şey her bir karakteri 5x7 lik karakter
gösterimlerinden oluşan belli satır ve sütun sayılarından oluşan ekran türü. En
klasik olarak kullanılan 16x2 dir.Yani 16 satır 2 sütundan oluşur. Bunların
16x4 gibi farklı versiyonları mevcuttur. Biz 16x2 lik LCD ekran üzerinden
gideceğiz. Ama diğerlerinide arduio ile gösterdiğimiz yolla rahatlıkla
programlayabilirsiniz. Genelde 16 tane pini vardır. Modele göre farklılık gösterebilir.+,-
besleme pini kontrast ayarı olan VEE yada V0 olarak isimlendirilen pin.Bu pine
potansiyometrenin ayar bacağını bağlamanız gerekir.R/W,Enable,RS pinleri.8 adet
data pini ve arka ışıklandırma için kullanılan ledlerin +,- beleme pinleri. Arduinoda
LCD ekran programı için arduinonun en avantajlı yönlerinden biri olan kütüphane
kullanıyoruz.O kütüphane LiquidCrystal kütüphanesi. Bu kütüphaneyi kullanmayı
bildiğiniz taktirde ve doğru bağlantıları yaparsanız kolaylıkla LCD ekranı
kontrol edersiniz. Şimdi bu kütüphanenin komutlarını nasıl kullanacağımızdan
bahsedelim.
#include
<LiquidCrystal.h> öncelikle kütüphaneyi programa ekleyerek
başlamalıyız.
LiquidCrystal(rs,
enable, d4, d5, d6, d7);
LiquidCrystal(rs, rw, enable, d4, d5, d6, d7);
LiquidCrystal(rs, enable, d0, d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7);
LiquidCrystal(rs, rw, enable, d0, d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7);
LiquidCrystal(rs, rw, enable, d4, d5, d6, d7);
LiquidCrystal(rs, enable, d0, d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7);
LiquidCrystal(rs, rw, enable, d0, d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7);
LiquidCrystal(); Bu kütüphanenin bacak bağlantı şeması
gösterimi gibidir yukarıda verilenlerin herhangibirini kullanlirsiniz.Fakat
temel olarak ne kadar az bacak kullanırsanız o kadar size diğer bacakları
kullanma imkanı kalır. Data bacaklarına arduinodan bağlantı yapmayacaksanız boş
kalabilir rw ise muhakkak toprağa verilmelidir. Bu durumda ilk yazan komutu kullanabilirsiniz.
Bana pin lazım değil ben en sonundakini kullanmak istiyorum derseniz size
kalmış bir durum.
lcd.begin(sütun,satır);
LCD ekranın kaç tarı ve sütundan oluştuğunu buran belirtiniz.
lcd.print(); LCD
ekrana text halinde gönderilecekse tırnak içinde değilse değişken ismini
yazarak lcd ekrana bilgi yolladığımız komut.Ayrıca değişken yazdırılacaksa ve
sayı tabanı belirlenmek isteniyorsa binariy için BIN, ondalık için DEC ,
sekizlik için OCT, onaltılık için HEX ifadeleri virgülle belirtilit ayen şöyle
: lcd.print(degisken,HEX);
lcd.setCursor(sütun,satır);
Cursorun hangi satır ve sütunda olacağını belirler.
lcd.clear(); ekranda temizler
Şimdi örnek bir program yazalım.
#include <LiquidCrystal.h>
// LiquidCrystal(rs, enable, d4, d5, d6, d7) ilk komutu
kullanarak pin bağlantılarını belirliyoruz.
LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);
/*
Devre şeması;
- LCD'nin RS pini
-> Arduino'nun 12. pini
- LCD'nin Enable (E)
pini -> Arduino'nun 11. pini
- LCD'nin D4 pini
-> Arduino'nun 5. pini
- LCD'nin D5 pini
-> Arduino'nun 4. pini
- LCD'nin D6 pini
-> Arduino'nun 3. pini
- LCD'nin D7 pini
-> Arduino'nun 2. pini
- LCD'nin R/W pini
-> toprağa
- LCD'nin R0 pini
-> potansiyometre çıkışına
- LCD VDD ->
Arduino 5 Voltuna
- LCD VSS ->
toprağa
*/
void setup() {
lcd.begin(16, 2); /*
Kullandigimiz LCDnin sütun ve satir sayısını belirtmeliyiz */
}
void loop() {
lcd.setCursor(0, 0);
/* İmlecin yeri 0. satir 0. sütun olarak ayarlandı */
lcd.print("OtomasyonBil"); /* Ekrana yazı yazalım */
}
Devre Şeması:
0 yorum